All credit goes to Eli Cohen and Bhol.co.il
Want to receive all the hottest news updates?
The transformation of the leader of the 'Persistent': regret or tactic?
The head of the 'Hamatidim' community, the Rabbi Mintzberg, who previously spoke out strongly against Chabad, changes direction: "Today the situation is different" • The story of the leader with a unique perspective and the community that grew as a response to the phenomenon of youth dropouts
- Eli Cohen, in the haredim rooms
- 9th of Elul 5773
- 8 comments

Rabbi Mintzberg at the Purim table
In honor of the holidays: same-day delivery, low price and international standard
Shimi Farkash Previous article
02:23
The Beginner's Guide to a Safe Bath for Your Righteous Baby
Promoted content
14:07
Regret or tactics? Did he lose his mind or did he adapt his style to the spirit of the questioner and the stage as if it were lip service?
This question was debated by members of the HaMatadim community and Chabad Hasidic community, in response to an interview that the Gaon Rabbi Natan Yehuda Leib Mintzberg, head of the HaMatadim community, gave to the magazine 'Kfar Chabad'.
Rabbi Mintzberg was asked, among other things, about numerous sentences and quotes attributed to him, in which he attacked the Lubavitcher Rebbe zt"l, his path and his teachings - and he replied to the interviewer that many of the words were taken out of context, some were fabricated, and some were not understood correctly at all. In simple words: 'I did not say that and what I said was distorted and did not come out of my mouth in the style that was presented.'
But if you look through one of the files released from the Midrash of the Hamadimim Community - 'On the Torah and the Transformation', you can find at the beginning a chapter called 'In Place of Introduction', which contains words that the Rabbi said at a gathering of young men a few years ago, during which he sharply criticized and became very angry about Chabad Chassidism and its leader, the Rebbe of Lubavitch zt"l.
The Hamadimim Community archives also contain many recordings from the community leader, in which he is heard lashing out at the Chobalim tribe, about everything that is holy and precious to Chabad Chassidism and its guide.
So what happened suddenly that the Rabbi changed his mind and softened his rigid position, to the point of claiming that 'the words were taken out of context and are incorrect'? Did he change his mind and truly take comfort in his old view, or was he swaying according to the wind blowing at the time?
'Behadrei Haredim' approached the Grail and asked for his response to the dilemma. The Grail refused to comment on the content of the remarks and replied laconically:
"What I said in the past remains a thing of the past. Today, the situation is different."
• What does this mean: An objective person, observing from the sidelines of the two articles, wants to know which is the correct view, advocated by the head of the yeshiva - the first or the latter?
"This is not a gemara that must be understood. I am not responsible for anyone's thoughts. Times have changed. The contents have also changed. There is a view that is valid for a certain time and then it changes according to the spirit of the times and circumstances. There is no contradiction in this."מחק את ההיסטוריה?
בקרב 'קהילת המתמידים' התקבלו הדברים שנאמרו בראיון לביטאון 'כפר חב"ד', בתדהמה ובהפתעה מוחלטת, אחד הבכירים בקהילה טוען, כי קשה לקבל את העובדה שרבם מחק את כל ההיסטוריה, שינה פאזה והחליט לאמץ אל חיקו את חב"ד.
• אז איך בכל זאת מסבירים זאת את הפארסה הזו?
"האם כאשר הגרי"ח זוננפלד זצ"ל יצא נגד משנתו של הגראי"ה קוק ז"ל, זה אומר שהוא ביטל את ישותו? בוודאי שלא. אי-אפשר להפחית כמלוא נימה משגב אישיותו. עובדה, שהם שתפו פעולה בנושאים שונים שעל הפרק וגם יצאו למסע הרבנים, כתף אל כתף. עם זאת, הגרי"ח סבר, כי הוא טועה בהשקפה בכל הכרוך ביחס לציונות.
"גם הגרא"מ שך זצ"ל שחלק בשעתו על האדמו"ר, לא זלזל חלילה בגדולתו, הוא מעולם לא פקפק כי האדמו"ר גדול בתורה ובעבודת ה', הוא גם לא יכול היה לבטל את מפעלי השליחות האדירים בכל קצוות תבל, וכי אין ספק שכוונתו הייתה לשם שמים. אבל הגרא"מ ראה זאת בפרספקטיבה אחרת וסבר שדרכה של חב"ד בתחומים מסוימים, לא עולה בקנה אחד עם השקפת עולמו (של הגרא"מ) ולכן תקף אותה.
"גם הגרי"ל מעולם לא גימד חלילה את דמותו של האדמו"ר. אבל בהחלט הייתה לו ביקורת על הנהגות ותופעות שפשו בחסידות ואשר חלקן זכו לגושפנקא, על פי החסידים, מפי האדמו"ר. רובן בעידודו ומקצתן, על ידי הסכמה שבשתיקה ולכך התייחס בדרשותיו החוצבות".
גורמים אחרים ב'מתמידים' טוענים, כי מי שמכיר את מנהיג הקהילה, יודע כי הוא ניחן במזג רך ושופע טוב לב, ולעתים הוא מוכן להשמיע, את מה שהאדם שמולו רוצה לשמוע. במקרה דנן, כך לדבריהם, לא מצא כל דופי או מניעה להתראיין, וכדי שלא לפגוע באיש ובבימה, השמיע את הדברים הערבים לאוזנו של איש שיחו, אך זו איננה בהכרח דעתו.
צילום: הרב מיצברג (משמאל) ואנשי הקהילהמ'ישיבת ערב' לקהילה
מי היא קהילת המתמידים, מה גדולה והיקפה ומהו משקלו ומעמדו של הגרי"ל מינצברג בהנהגת הקהילה?
מבדיקה שערך 'בחדרי חרדים' עולה, כי הקהילה, הידועה גם בשמה 'קהל עדת ירושלים', מונה כ-800 משפחות, המתגוררות בירושלים, ביתר עלית, בית שמש ומודיעין עילית - ובקרוב גם ב'הר יונה' שבנצרת עלית. לרשותם כתריסר בתי כנסת, מספר ישיבות קטנות וגדולות וגם תלמוד תורה (בבית שמש, בשם 'צאן קדשים').
תחילת דרכה של 'ישיבת המתמידים' בשנת תש"ח. באותה תקופה, הסדרים בישיבות השונות הסתיימו לקראת הערב ורבים מהתלמידים הסתובבו בלילות באפס מעש. בנוסף, התרבה הנוער הנושר, שלא הצליח לעמוד בפני הפיתויים הציעה החילוניות, והם פזלו לעבר ההווי והתרבות הקלוקלת.
או-אז הוחלט על-ידי מספר עסקנים ירושלמים, לפתוח ישיבת ערב לתלמידי הישיבות. הוצעו להם טיולים ופרסים בתמורה לשעתיים של לימוד. הבחורים נענו לאתגר ומילאו את שערי בית הכנסת שבו התקיימו הלימודים.
חלפו שנים, חדשים תפסו את מקומם של הוותיקים, התלמידים בגרו אך עדיין שמרו על גיבוש חברתי. בשלב מסויים ביקש הגאון רבי אשר לוסטיגמן, מחשובי המשגיחים בבעלזא, שהיה חבר בהנהלת המתמידים, לפתוח בית כנסת עבור יוצאי ה'ישיבה'. דווקא הרב לייבל מינצברג, שכבר נמנה אז עם רבני הישיבה - התנגד. הוא טען שהמתמידים אינם 'קהילה' ולא 'חסידות' ואין להם צורך בבית כנסת סקטוריאלי. אבל איכשהו, בסוף התארגן מניין, ובית כנסת ראשון בבתי וורשה הפך להיות פעיל.
במרוצת הזמן, הלכה והתרחבה הקהילה עד שהוחלט למנות את ההגראי"ל לרב ומנהיג, בשל דמותו הדומיננטית, אישיותו המיוחדת, ידענותו המופלגת בתורה, ומשנתו הבהירה בענייני השעה.
גם כאשר נוסדו מספר בתי כנסת, המשיך הגרי"ל להתפלל בבתי הכנסת הסמוכים למקום מגוריו. רק כאשר עבר להתגורר ברחוב מנחת יצחק בירושלים, וכאשר הוקם מרכז הקהילה בסמוך לביתו, החל לקבוע תפילותיו במקום, בבחינת 'ההכרח לא יגונה'.
חקירת משטרה ופרישה
הגרי"ל נוהג בפשטות בכל הליכותיו. הוא איננו יושב בכותל המזרח, בשום אופן. הוא מסתפק בישיבה על הספסל הראשון שבו יושבים זקני העדה. גם בבתי הכנסת של הקהילה ברחבי הארץ, הוא שומר על מרחק מהמזרח ומתנזר מגינוני כבוד למיניהם. עד לאחרונה, גם נהג לנסוע באוטובוסים ולא ראה בכך פחיתות כבוד. כאשר חסידיו דחקו בו לנסוע במונית, טען ש"חבל על הכסף, אני מסתפק בנסיעה באוטובוס".
לפני שנתיים, התחוללה רעידת אדמה בקרב הקהילה, כאשר במשרדי הישיבה נתפסו על ידי המשטרה תעודות זהות שנחשדו כמזויפות. הסיפור, שעורר רעש תקשורתי, גרם לזעזוע בקהילה. חתנו של הגרי"ל, הרב מתתיהו הירשמן, שניהל את מוסדות הקהילה, עמד אז בעין הסערה והקולר נתלה בו.
הגרי"ל ביקש ממנו לפנות את מקומו, כדי להסיט מהם את הזרקורים, להשיב את השקט על כנו ולהחזיר את הישיבה לפסיה הראויים.
אולם הרב הירשמן ניסה להתנגד לכך. לאחר תקופה מסוימת, החליטה הנהלת הקהילה להזיז את הרב הירשמן ממקומו. המהלך הדרמטי הוביל למחלוקת קשה, שהפכה ליחסים קרירים ולבסוף גם יצרה נתק מוחלט בין הגרי"ל ומשפחת הירשמן. כאות מחאה על הדחתו, פרשו אז גם ראש הישיבה הגאון רבי חיים מן ההר ומספר ר"מים מהישיבה, שסברו כי הקהילה הייתה צריכה להעניק רוח גבית לרב הירשמן ולא להפנות לו עורף. בפרט שהוא היה זה, שתחת ניהולו ושרביטו שגשגה הקהילה והגיעה למעמדה המכונן. כיום מנהלים את הישיבה הגדולה, הרבנים חיים יוסף גפנר ואהרן תפילינסקי, ואילו את הישיבה הקטנה מנהל הרב יוחנן ערנטל.
בנוסף, פרשה קבוצה קטנה מהקהילה, המכנה עצמה 'תפארת ירושלים', בראשות רבי שלמה מינצברג. קהילה נוספת שפרשה מכנה עצמה 'אנשי ירושלים'. הקהילה גם ידעה עליות ומורדות ביחסיה עם 'העדה החרדית', כאשר נטען כי היא נהנית ממנעמי השלטון הציוני, ומקבלת מגרשים חינם מעירית ירושלים לטובת מוסדותיה. עד היום, היחסים עם 'העדה החרדית', מוגדרים כמעורבים.
כיום, מעמדו של הגרי"ל איתן ועל פיו יישק כל דבר בקהילה, אם כי מתנגדיו ניצלו את הראיון שהעניק כדי להפיץ פשקוולים בגנותו. הוא נוהג בעממיות, ואת הליכותיו מאפיינת הפשטות. הוא מדבר עם כל חבר בקהילה, תלמיד או אברך בגובה העיניים. אין שעות קבלת קהל ומי שמחפש אותו בטלפון, איננו צריך לעבור סוללת גבאים.
הוא זמין לכל, ותדיר מייעץ בנועם ובחן לכל שואליו.
צילום: תעודות מזויפות. צילום: פלאש90שילוב תורת ליטא וחסידות
להגרי"ל מינצברג גם דרך ייחודית בהנחלת הש"ס והסברת התנ"ך. הוא נוהג למסור שיעורים לבחורים ולאברכים. השיעור לאברכים נמסר בכל ליל שישי והוא נסוב על חומש ורש"י, במסגרתו הוא גם מרצה את ה'דוקטרינה' שלו והשקפתו בנושאים שעל הפרק.
תפישת עולמה והקונספציה של הגרי"ל והמתמידים, משלבות בין תורת ליטא למשנת החסידות. מחד, הם צועדים על פי תורת הגר"א מווילנא, הגר"ח מוולוזין, שושלת בריסק וגדולי ליטא זצ"ל, ומאידך הגרי"ל מזכיר במשאותיו את תורת החסידות, בהם הבעל שם טוב, בעל ה'נועם אלימלך' מליזענסק, בעל ה'תניא', ה'קדושת לוי' מברדיטשוב, ה'פרי צדיק' (מאת הרה"ק רבי צדוק הכהן) מלובלין זצ"ל ועוד. יש כאן תמהיל ומיזוג, שזכויותיהם שמורות לו בלבד...
האידאולוגיה של הגרי"ל דוגלת בצורך של האדם ליהנות מהעולם שברא הקב"ה בדברים המותרים והראויים, לצד חיי הרוחניות. תורניות לצד פתיחות.
"ה' לא ברא תבל ומלואו כדי שנביט מהם מהצד", אומרים ב'מתמידים'.
את שיטתו הוא מבסס על מקורות בחז"ל, כמו למשל דברי הירושלמי הידוע הכותב כי 'עתיד אדם לתת את הדין על שראתה עינו מיני מגדים ולא אכל' וכיוצא בזה. סיגופים אינם נמצאים בלקסיקון של הגרי"ל. מותרות לא קיימות בקלאסיקה של 'המתמידים', שכן הכל, פחות יותר, בגדר המותר, כל עוד שזה אינו נוגד את התורה.
"האדם איננו צריך לצער את עצמו. השם יתברך איננו רע... הוא טוב והיטיב עם בריותיו ועלינו להוקיר לו טובה", נוהג הגרי"ל לומר.

השיחה שחושפת: כך הם עוברים את מבחני הרבנות
מקודם
15.10.25 | 05:38
"אוכל פירותיהן בעולם הזה..." - 12,500 ₪ בחודש ללא עבודה + רכב
תוכן מקודם
15.10.25 | 12:33
לא נתפס: הרב מזרחי נפטר לפתע לאחר שהתפלל וזכה לתאומות
בשיתוף ועד הרבנים
14.10.25 | 23:42
עיריית גדרה בתמונה: זאת השכונה המקודמת למשקיעים - קרקעות נחטפות
מקודם
15.10.25 | 02:42
הרבנית קוק בזעקה להכנסה כלה: "כל אחד שיתרום, יתרמו לו משמים"
בשיתוף קופת העיר
15.10.25 | 04:22
מהפכני: דירה חדשה עד 600,000 ש"ח מתחת למחיר השוק!
יאיר פריד כתבה מקודמת
15.10.25 | 13:38
מפחד לצמיחה: הדרך לתמיכה אמיתית בזוגיות
חנה דיין כתבה מקודמת
15.10.25 | 12:13
נעים להכיר את הליגה החדשה לבעלי עסקים בבני ברק. ראו >
תוכן מקודם
14.10.25 | 19:58
לגברים בלבד: "הרגשתי כבד וכל הזמן ממש עייף"
מקודם
15.10.25 | 07:40
מטפל, עובד סוציאלי – הגיע הזמן לטפל בקריירה שלך
שימי פרקש כתבה מקודמת
15.10.25 | 04:24
חושב שמתאים לך לטפל באנשים? חשוב שתקשיב לגדולי הרבנים
תוכן מקודם
15.10.25 | 12:06
"התרומות של הגבירים לא מגיעות ל-10% ממה שמקבלים מהמדינה"
בשיתוף אחוות תורה
14.10.25 | 23:27
תגובות (8)
1.
הערשי | 15/08/13 16:19
2.
יואל | 15/08/13 16:55
16/08/13 14:13
0
0
3.
Benjamin | 15/08/13 17:41
4.
Chaim Yossal Gafner | 15/08/13 20:24
5.
Aharhela | 15/08/13 20:25

הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות